Abstrakt
Në këtë shkrim synohet të prezantohet tek lexuesi shqiptar
mendimtari, poeti dhe aktivisti i madh turk me origjinë shqiptare Mehmet Akif
Ersoj. Rëndësia e këtij punimi qëndron në faktin që, Mehmet Akifi është
dëshmitar i shekullit më të gjatë të perandorisë Osmane i mbushur me dhimbje e
vuajtje për të gjithë kombet që e formonin atë. Vetë poeti është dëshmitar dhe
vuajtës i kësaj periudhe të vështirë, aspekt i cili e bën të rëndësishëm studimin
e tij. Duke patur parasysh faktin që publiku i gjerë shqiptar nuk ka shumë
dijeni rreth Mehmet Akifit këtu është trajtuar në vija të përgjithshme, pa u
thelluar e pa bërë analiza të hollësishme jeta, krijimtaria e sistemi i
mendimit të tij.
Mehmet Akif
a. Koha e Akifit
Mesi i shek. XIX karakterizohet nga një vazhdë ngjarjesh të
mëdha brenda Perandorisë Osmane, të cilat do e arrijnë kulmin me luftën
ballkanike, shpërbërjen e kësaj Perandorie dhe si përfundim i këtij proçesi
shpalljen e republikës Turke. Në aspektin politik e administrativ mund të
thuhet që revolucioni Grek, lufta Ruso-Osmane, e më vonë formimi i Aleancës
Ballkanike ishin faktorë kritikë që çuan në dobësimin ushtarak të Perandorisë.
Lëvizjet nacionaliste dobësuan në mënyrë ekstreme fuqinë administrative e
ushtarake të perandorisë, e cila përballej deri me një pushtim të vetë qendrës
së saj. Mjafton të kujtojmë që u pushtua pothuajse e gjithë Turqia e sotme nga
fuqitë e ndryshme, madje edhe Bursa që ishte kryeqyteti i parë i perandorisë me
një distancë rreth 200 km larg Stambollit. Në anën tjetër dalja në skenën
politike ndërkombëtare e fuqive të tjera të mëdha (duke patur parasysh që deri
atëherë në Ballkan sundonte vetëm Perandoria Osmane), e në veçanti Perandoria
Austro-Hungareze dhe Rusia (të cilat kishin interesa të drejtpërdrejta), do të
krijonin një ekuilibër të ri të politik në gadishullin e Ballkanit. Thënë në
një mënyrë tjetër, ekuilibri dhe sistemi politik e administrativ brenda
Perandorisë Osmane dhe veçanërisht në Ballkan nuk ekzistonte më. Për më tepër
suksesi i revolucionit francez dhe i republikës si formë qeverisjeje, vinte në
pikëpyetje dhe monarkinë si formë shteti, që për një pjesë të mirë tanimë ishte
de mode. Vetëdija që ndezi revolucioni francez krijoi konfuzitet në përbërjen
shumë-kombëtare që formonte shoqërinë osmane. Veçanërisht shtetet ballkanike u
vunë në pararojë të kësaj lëvizje me pasojë shpërbërjen e vetë perandorisë. Për
më tepër dhe vetë kasta intelektuale e perandorisë ishte pesimiste në
nevojshmërinë e vazhdimësisë së perandorisë.
Në aspektin ekonomik gjendja e perandorisë dhe e kombeve, që
e formonin atë ishte tepër e vështirë. Zhvillimi i rrugëve detare ishte një
goditje e madhe ekonomike për perandorinë, e cila ishte një urë lidhëse mes
lindjes e perëndimit, e që Turqia përfitonte shuma të konsiderueshme vetëm nga
doganat. Tashmë ky sistem nuk funksiononte më. Modernizimi dhe zhvillimi
ushtarak i perëndimit dhe prapambetja e perandorisë në këta dy fusha, që kishin
në themel ekonominë, e bënte të domosdoshme një reformë të gjerë në Perandorinë
Osmane. Industrializimi, i cili i dha një hov të madh ekonomisë evropiane në
Perandorinë Osmane nuk ndodhi dhe pse perandoria bëri përpjekje të rëndësishme
siç ishte vetë Tanzimati. Sistemi i Tanzimatit ishte përpjekja e fundit me
konsensusin e intelektualëve osmanë, për të ndërtuar një ekuilibër të
qëndrueshëm në gjendjen e dobët ekonomiko-politike, në të cilën perandoria
gjendej. Lindja e burimeve të largëta ose kolonizimeve pati një impakt të madh
në pasurimin e zhvillimin ekonomik te fuqive të mëdha, e në anën tjetër një
varfërim të ekonomisë Osmane, e cila deri atëherë ishte tregu furnizues i
fuqive të tjera. Një faktor tjetër tepër kryesor në varfërimin e perandorisë
ishte dhe angazhimi në shumë luftëra, apo aksione ushtarake brenda dhe jashtë
perandorisë, të cilat përbënin fatura tepër të mëdha për buxhetin e Perandorisë
Osmane.
Një përbërës tjetër shumë i rëndësishëm i jetës sociale
brenda perandorisë Osmane, që ishte në një moment krize ishte dhe elementi kulturor.
Duke patur parasysh modernizimin dhe përparimin në aspektin ekonomik e kulturor
të shoqërisë perëndimore, një pjesë e mirë e intelektualëve osmanë, pësuan një
panik, i cili u pasua me një krizë identiteti. Sidomos në fillim të viteve
1900, kjo krizë pësoi rritje tek intelektualët, ku në popull do të pasqyrohej
me një imitim apo dhe adhurim të kulturës perëndimore. Kultura e salloneve,
veshjeve, të folurit e frëngjishtes, muzika e shumë elemente të tjerë, ishin
moda e kohës, e cila depërtoi deri brenda Portës së Lartë. Në këtë kontekst,
edhe grupi i intelektualëve me konservatorë do të karakterizohet nga momente
mëdyshjesh. Edhe vetë tek Akifi, apo tek kategoria e mendimtarëve të ngjashëm
me të, vihen re luhatje, apo mëdyshje në vijën e mendimit apo shkrimet e tyre.
Kjo mëdyshje, asnjëherë nuk duhet kuptuar në ndryshim, apo mëdyshje qëllimi,
apo bindjeje, por në luhatje të përkohshme ndoshta edhe me karakter emocional.
Duke parë ndryshueshmërinë mes përkatësisë fetare të perëndimit e asaj te
Osmanëve, e cila përbënte dhe identitetin kryesor të përkatësisë brenda
perandorisë, një pjesë e mirë e intelektualëve nisën të pëshpërisin më tepër
madje dhe të debatonin disa elemente, që deri atëherë ishin tabu. Qasja e
shteteve të reja evropiane kundrejt kishës dhe vendosja e laicizmit e prangosja
e fesë, si një element mes personit dhe Perëndisë, si një prej shtyllave
kryesore te shteteve perëndimore ishte një tjetër shkak debatesh të mëdha tek
intelektualët osmanë.
Ja pra, Mehmet Akif Ersoj lindi në një periudhë të vështirë
ekonomike, politike e kulturore për shoqërinë, perandorinë e qytetërimin të
cilit i përkiste. Padyshim, që këta elemente do të ndikojnë thellësisht në
jetesën, në formimin intelektual, për pasojë dhe në poezinë e tij. Si një
person aktiv dhe i ndjeshëm ndaj problemeve të shoqërisë, shkrimi, mendimi,
aktiviteti dhe përpjekjet e Mehmet Akif Ersojit duhet të trajtohen në këtë
kontekst.
b. Një jetë plot
përpjekje
Sipas të dhënave, Mehmet Akif Ersoj lindi në lagjen Fatih të
Stambollit, në muajin Shevval të vitit 1290 Hixhri (Nëntor ose Dhjetor 1873)
dhe ndërroi jetë më 27 Dhjetor 1936 po në Stamboll. Babai i tij Tahir efendiu
ishte i biri i Nuredin Agait nga fshati Shushicë e Pejës dhe njëri ndër
mendimtarët e kohës. Në të njëjtën kohë ai ishte dhe mësues në medresenë e
Fatihut në Stamboll. Siç shprehet dhe vetë Akifi, mësimet e para dhe në veçanti
leximin e Kur`anit dhe gjuhën arabe i ka mësuar nga babai i tij. Ndërsa e ëma e
Mehmet Akifit ishte zonja Emine Sherife me origjinë nga Buharaja.[1] Po të
vihet re familja e tij është një shembull tipik i shoqërisë osmane; babai nga
perëndimi, nëna nga lindja, që jetojnë në metropolin e botës, në Stamboll. Këtë
aspekt e thekson dhe njëri ndër poetët më të mëdhenj turq Sezai Karakoç, i cili
shprehet që, si në anën biologjike, ashtu dhe në atë intelektuale, Mehmet Akif
Ersoji përbën një sintezë mes Lindjes dhe Perëndimit.
Për sa i përket jetës së tij familjare dimë që Mehmet Akifi
është martuar në moshën 25 vjeçare me zonjën Ismete. Edhe pse patën një jetë të
vështirë në aspektin ekonomik, duke patur parasysh faktin, që Mehmet Akifi i
harxhonte të ardhurat për idealet e tij, mësojmë që patën një jetë të lumtur
familjare. Këtë aspekt Mehmet Akifi e thekson dhe në një poezi, të cilën ai i
dedikon bashkëshortes së tij. Nga martesa e tyre mësojmë që patën 6 fëmijë,
emrat e të cilëve ishin Xhemile, Feride, Suat, Ibrahim Naim, Emin dhe Tahir.
Në lidhje me karakterin, jetën dhe veprimtarinë e tij na
kanë ardhur shumë dokumente, ku më të rëndësishmet janë kujtimet e shokëve e
miqve të shumtë të tij. Madje dhe vetë djali i Akifit ka shkruar në lidhje me
jetën e të atit, duke prekur deri te anët më private të familjes, gjë që e bën
më të thjeshtë dokumentimin dhe shkrimin e jetës së Akifit. Sipas kujtimeve të
miqve të tij mësojmë që, përveç anës zyrtare të Akifit, në të cilën ai njihet
si tepër serioz, madje dhe i vazhdë në jetën personale por me miqtë na
paraqitet shumë i gjallë. Ai kishte një interes dhe dije të hollësishme rreth
muzikës lindore e perëndimore, merrej me sporte të ndryshme, si hedhjen e
gjyles, mundjen dhe ecjen në distanca të gjata. Ai ishte gazmor në biseda,
madje bënte edhe shaka e batuta me miqtë e tij. Sipas kujtimeve të shumta, del
në pah se bisedat apo takimet me miqtë e tij, karakterizoheshin nga recitimi i
poezive, këndimi i ilahive e këngëve të ndryshme.[2] Ai ishte shumë korrekt dhe
i përpiktë në marrëdhëniet me miqtë dhe njerëzit e tjerë që e rrethonin. Nga
kujtimet rreth tij, mësojmë që kjo anë përbënte njërin ndër virtytet më të
rëndësishme që e karakterizonin atë.
Ai kishte mbaruar shkollën e veterinarisë, por gjatë jetës
së tij përveç shkrimit do të ushtrojë punë e detyra të ndryshme si: mësues i
gjuhës turke në shkolla të ndryshme, punonjës i shtetit, mësues letërsie,
deputet, pjesëmarrës në luftë, drejtues fetar, shkrues për revista, pjesëmarrës
dhe drejtues në organizata të ndryshme, si dhe ka udhëtuar si i ngarkuar nga
shteti në vende të ndryshme, si Berlin, Egjipt, Liban, Arabi, Shqipëri etj.[3]
Në ditët e sotme nxirret në pah vetëm ana poetike e Mehmet Akif Ersojit, ose më
mirë vjersha, që ai shkroi e që u zgjodh si himni i Turqisë. Por edhe ana
aktiviste e tij ishte tepër e rëndësishme. Mjafton të përmendet fakti që, ai
dhe pse ishte i angazhuar në punë nuk mund të rrinte duarlidhur dhe mori pjesë
në luftën e Çanakkalasë. Pas lufte ai do të marrë pjesë në parlament, duke
mbrojtur të drejtat e qytetarëve të vendit të tij. Kur e kërkon nevoja ai do të
lëvizë çdo cep të vendit për t’i udhëzuar ose për t’u transmetuar atyre dijet
fetare. Po me vendim parlamenti dhe me propozim të Bashkësisë së Punëve Fetare
ai u caktua të bëjë përkthimin e Kur’anit më 21 Shkurt 1925.[4] Do të
bashkëpunojë dhe në një revistë të rëndësishme për kohën si Sebilürreşad, ku në
shumicën e rasteve do të përkthejë dhe dijetarët e kohës në gjuhën turke për
t’i prezantuar mendimet e tyre rreth problemeve të kohës. Pra veprimtaria e tij
është e lidhur ngushtë me të gjitha problemet e nevojat e kohës.
Karakteri dhe virtytet e tij ishin të qarta e të pastra. Ata
ishin stolisur me besimin e tij, Islamin. Nga kujtimet për të del në pah se
faktori më kryesor i karakterit të tij ishte besa ndaj vendit, shoqërisë e
miqve të tij. Poezitë e tij janë shkruar gjithmonë për të tjerët. Të gjithë
miqve të tij ai iu ka dedikuar poezi. Të gjithë shokët e tij flasim për
bujarinë e madhe që e karakterizonte Mehmet Akif Ersojin. Duke patur parasysh
se kur ishte në moshën 14 vjeçare i ishte djegur shtëpia dhe të gjithë jetën e
kishte kaluar në shtëpi me qira, ai ishte shumë bujar me të tjerët. Ja çfarë
transmeton një mik i tij: “Një natë na pati ftuar për çaj në shtëpinë e tij.
Teksa po bëheshim gati të shkonim, ai po vinte me shpejtësi drejt nesh dhe tha:
sonte çajin do e pimë te ju. Padyshim që u gëzova por dëshiroja të dija dhe
arsyen. Kur e pyeta m’u përgjigj duke qeshur: qilimin e dhomës sonë ia kishin
dhënë një të varfëri.”[5]
Akifi kishte një jetë tepër të vështirë dhe shumë herë me
pengesa, por të gjitha këta nuk përbënin asnjë pengesë për të sepse ai kishte
një mision tepër të qartë. Në aspektin ekonomik ai pati një jetë të vështirë
për arsye se kur ishte në moshë të re atij iu dogj shtëpia dhe paskëtaj të
gjithë jetën do e kalonte me qira, sepse të gjitha të ardhurat e veta do t’i
harxhonte në shërbim të idealeve të tij. Edhe vdekja atë e gjeti në shtëpinë e
njërit ndër miqtë e tij më të afërt, Said Halim Pashës, i cili ishte nipi i
Mehmet Aliut të Egjiptit, pra me origjinë shqiptare.[6] Tek ai nuk ka
nënshtrim. Akifi nuk hesht kundrejt padrejtësive. Këtë e shohim në poezinë e
tij, por dhe në jetën e tij. Transmetohet që, kur ai ishte nëndrejtor në një
shkollë dhe në një rast kur drejtori i shkollës pezullohet nga puna në një
mënyrë të padrejtë Mehmet Akifi jep menjëherë dorëheqje si reagim kundrejt
kësaj padrejtësie.[7] Ai i njihte nga afër problemet e kohës dhe pikërisht kjo
arsye e shtynte atë të ishte tepër i ndjeshëm kundrejt këtyre problemeve. Vetëm
në këtë kontekst mund të shpjegohet veprimtaria, poezia dhe jeta e Mehmet
Akifit.
Për të kuptuar dhe një herë karakterin e Mehmet Akif Ersojit
mjafton të shihet dhe mënyra e shkrimit të Himnit të Flamurit. Nevoja për një
himn u zyrtarizua me një shpallje gare nga parlamenti më 7 nëntor 1920 dhe u
caktua një shumë prej 500 lirash, si shpërblim për fituesin e konkursit. Hasan
Basri Çantaji rrëfen se propozimeve për pjesëmarrje Akifi i refuzonte, duke
thënë se pas kësaj moshe nuk futej në garë e të merrte dhe para për diçka tepër
të rëndësishme siç ishte himni. Dhe pse pranë parlamentit u dorëzuan mbi 700
vjersha të ndryshme, asnjëra nga ata nuk u pa në lartësinë e duhur për t’u bërë
himn kombëtar. Dhe pse i ishte shkruar një kërkese zyrtare për të marrë pjesë
në konkurs, Akifi e kishte refuzuar atë. Me një “lojë” të mikut të tij Hasan
Basri Çantajit, sikur i kishte dhënë fjalë në emër të Akifit zyrtarëve për
shkrimin e himnit me kusht që të anullohej kushti i shpërblimit për fituesin, u
bë e mundur që Mehmet Akif Ersoj të ndërmarrë hapin për shkrimin e himnit, të
cilin e mbaroi në dy ditë dhe që u pranua njëherazi nga parlamenti me 12 Mars
1921.[8] Poezinë e himnit ai e ka lënë jashtë librit të tij Safahatit, duke
thënë që atë e ka lënë në zemrën e kombit turk.
Ai bëri një jetë tepër aktive, sepse Akifi ishte i
vetëdijshëm, që në rrethanat në të cilat gjendej qytetërimi i tij, nuk kishte
kohë për të humbur. Ai do të kontribuonte me jetën, pasurinë, mendimin, poezinë
e shpirtin e tij, deri në frymën e fundit për idealet që ai mbartte. Kontributi
dhe veprat e tij duhen trajtuar në mënyrë tepër të kujdesshme, sepse kjo ishte
periudha kur një perandori qindra vjeçare do të kthehej në një republikë. Në
këtë proçes detyra më e rëndësishme binte mbi intelektualët, të cilët me
shkrimet, konferencat apo ligjëratat e sjelljen e tyre, duhet të motivonin një
shoqëri të dobët psikologjikisht e materialisht. Në këtë kontekst duhet të
shihet dhe veprimtaria e tij, e cila pasqyronte karakterin e poetit të madh.[9]
c. Një stil i
veçantë shkrimi
Para se të trajtojmë anën teknike të shkrimeve të Mehmet
Akif Ersojit, le të hedhim një sy mbi shkrimet e tij në përgjithësi. Ai ka
nisur të shkruajë që në moshën dymbëdhjetë vjeçare dhe poezitë e tij janë
botuar në revista të ndryshme, qëkur ai ishte në shkollë. Një pjesë e mirë e
shkrimeve të tij u botuan në revista të ndryshme si Resimli Gazete, Serveti
Fünun, e që nuk janë brenda Safahatit. Mendimet e tij politike kryesisht janë
në formën e shkrimeve, kritikave, apo dhe përkthimeve të ndryshme të botuara në
revistat Sırat-ı Müstakim dhe Sebilü’r-Reşad në të cilat ka qenë aktiv.[10]
Vepra më kryesore e tij Safahati përbëhet nga shtatë libra të botuara veç kur
ishte ai gjallë dhe të përmbledhura në një vëllim të vetëm pas vdekjes së tij.
Ai ka 11.240 strofa.[11] Përveç anës poetike Mehmet Akif Ersoj ka qenë shumë
frytdhënës edhe në shumë fusha të tjera duke lënë pas një korpus të larmishëm.
Shkrimet e tij mund të përmblidhen në kategori të ndryshme si; shkrime rreth
personave të ndryshëm, shkrime mbi fenë e atdheun, shkrime mbi gjuhën,
vlerësime ose kritika rreth librave të ndryshëm, shkrime mbi poezinë, mbi
letërsinë dhe rregullat e shkrimit, shkrime rreth edukimit dhe dijes, përralla
e fabula, përkthime të ndryshme nga dijetarë të kohës etj.[12]
Poezia e Akifit është shumë e qartë sepse ajo mbart një
mision përbrenda. Për këtë arsye shkrimi i tij mund të konsiderohet si i veçantë
në krahasim me shkrimet apo poezinë që lexojmë te poetët e tjerë në
përgjithësi. Safahati nuk është një libër me poezi në të cilat ka një brendësi
të lartë artistike, pasi ai nuk ka si qëllim këtë, duke qenë se ai duhet ta
përçojë sa më parë mesazhin tek lexuesi. Problemi i tij parësor janë
prapambetja, varfëria, vuajtja, pushtimi, shpëtimi i shoqërisë dhe për këtë
arsye aspekti artistik e humbet rëndësinë.[13] Përmbajtja e shkrimeve të tij
përputhet në mënyrën më të qartë me realitetin, gjendjen emocionale dhe mendore
të Mehmet Akifit dhe personazheve të tij. Për këtë arsye çdo gjë që ai ka
shkruar i dedikohen diçkaje, të gjitha fjalët që ai përdor shkojnë në një
adresë të mirëmenduar e të saktë. Këtë aspekt ai e pohon edhe vetë duke u
shprehur: “Qëkur e pashë veten time para popullit tim, desha të mendoj
shoqërinë para artit tim”.[14] Të gjithë librat e Safahatit janë shkruar në
konteks të ngjarjeve historike të kohës së Akifit dhe përçojnë tek lexuesi
brengën e tij, qëndrimin dhe zgjidhjen që Akifi i jep problemit të trajtuar.
Akademikët e shumtë që kanë bërë studime mbi veprat e tij e cilësojnë
Safahatin, si argumentin dhe dëshminë më të gjallë të rënies së
perandorisë.[15]
Për këtë arsye mënyrën e të shkruarit të tij mund ta vëmë re
edhe te disa poetë, apo shkrimtarë, të cilët përçonin të njëjtat mesazhe me
Akifin. Kjo ngjashmëri formohet në kontekstin ideologjik, pasi janë mendimet e
ndjenjat e përbashkëta të këtyre poetëve, të cilët mbartin të njëjtat brenga në
lidhje me gjendjen e perandorisë. Ndërsa në këndvështrimin artistik mund të
thuhet që nga studimet që janë bërë mbi veprat e tij, vihet re që Mehmet Akif
Ersoji është ndikuar nga disa poetë të kohës. Ky aspekt vihet re në poezitë e
para që Akifi kishte botuar në revista të ndryshme në rininë e tij dhe në
poezitë e para të Safahatit. Të gjithë kritikët e pohojnë faktin që në një
pjesë të poezive të tij Mehmet Akifi është ndikuar nga Zija Pasha, Mualim
Naxhiu dhe Abdulhak Hamidi. Sipas kritikëve, poezitë e tij të hershme
karakterizohen nga një mëdyshje apo kërkim strukturor, ndërsa në aspektin e
përmbajtjes qëndron lart teza që ai është ndikuar nga Zija Pashai dhe Abdulhak
Hamidi.[16]
Nga analizat që kritikët letrarë kanë bërë mbi poezinë e
Akifit e Safahatin në veçanti, një pjesë e mirë e kritikëve shprehen që poezia
e tij më tepër se mjeshtërinë artistike mbart një mision. Si një shembull i
kësaj teze përmendet fakti që në poezitë e Mehmet Akifit ka një dendësi të
madhe fjalësh. Sipas kritikëve është e vërtetë që poezia shkruhet me fjalë, por
fjalët duhen kursyer. Do të thotë që poezia e mirë është të përçuarit e
mesazhit me sa më pak fjalë. Si pasojë mund të thuhet që poezia e Akifit më
tepër se një vepër artistike është funksionale. Duke patur parasysh faktin që
fjalët në poezinë e tij e kanë gjithnjë një adresë, atëherë teza e poezisë
funksionale merr rëndësi.[17] Në këtë kontekst mund të thuhet që poezia e
Mehmet Akif Ersojit është edukuese. Përmes problemeve, dialogjeve, ndjenjave që
trajtohen në shkrimet e tij, Akifi mundohet ta përçojë mendimin dhe zgjidhjen,
që ai i jep problemit të trajtuar në poezi. Në këtë rast lexuesi bëhet vetë
pjesë e ndjenjave që përçohen me anë të poezisë, por në të njëjtën kohë kalon
edhe një proçes edukimi përmes poezisë së Akifit.
Tematika e shkrimeve të tij është e lidhur ngushtë me
sistemin e mendimit të tij dhe me problematikat e shoqërisë. Pikërisht këtu
fshihet dhe një lidhje emocionale mes lexuesit shqiptar dhe Mehmet Akif
Ersojit. Ai e shpreh në këtë mënyrë shqetësimin për gjendjen e rëndë në të
cilën ndodhej atdheu:
“Për shkak të hallit të tre të patruve, një popull tre
milion
Pa shih si grihet! Ngrihu, ati im nga varri ku po pushon!
Të gjallët s’vrapuan në ndihmë, të paktën ti u shko…
Shqipëria digjet…. Dhe, kësaj radhe, për tmerr!”[18]
Po në librin e katërt të Safahatit ai jep shembullin e
Shqiptarëve për tragjedinë që përjetonte shoqëria e kohës së tij:
“Ndërsa keni për shembull shqiptarët, ç’është ende
Kjo politikë e ngatërruar, kjo çështje pa kuptim?
Më duket se biri juaj nuk e njeh rrugën kah kalon…
Përzejeni, më në fund, hajdutin që ju udhëzon!
Dëgjomëni mua që po, jam shqiptar….
S’kam tjetër ç’them… Vendi im i mjerë!…”[19]
d. Sistemi i
mendimit të Akifit
Në aspektin ideologjik, Mehmet Akif Ersoji është shumë i
qartë dhe mendimi i tij përputhet plotësisht me personalitetin dhe veprimtarinë
e vetë poetit. Kjo varet edhe nga përgatitja e shëndoshë mendore, që ai kishte
kaluar. Përveç njohjes shumë të mirë të gjuhëve dhe shkencave orientale e
fetare, Mehmet Akifi kishte dijeni shumë të detajuar dhe të mendimit dhe
figurave kryesore perëndimore. Që në rininë e tij Akifi ishte njohur dhe kishte
lexuar Shekspirin, Hygoin, Lamartinin, Rusoin, Renanin, Zolan e shumë
mendimtarë të tjerë perëndimorë.[20] Në këtë kontekst bëhet më i kuptueshëm
koncepti i mendimit të Akifit. Sistemi i mendimit të tij bazohet në një
ideologji të kristaltë, e cila pasqyrohet në veprimtarinë dhe shkrimet e tij.
Nisur nga shkrimet dhe veprimtaria e tij mund të thuhet që mendimi i Mehmet
Akif Ersojit është i përmbledhur një fjali të famshme tijën: “Ta marrim
frymëzimin drejtpërdrejt nga Kur’ani; e ta shprehim Islamin sipas konceptimit
të kohës”.[21]
Nuk ka dyshim që mendimi i Mehmet Akif Ersojit pasqyrohet
qartazi në veprën e tij “Safahat”. Libri i gjashtë i Safahatit me titull Asimi,
flet për një djalosh me emrin Asim, i cili jetonte në Stamboll. Asimi na
paraqitet si një njeri i fuqishëm, me trup të bëshëm, i cili në të njëjtën kohë
merret dhe me sportin e mundjes. Përveç anës sportive Asimi është shumë i
suksesshëm edhe ne mësime dhe veçanërisht në shkencat ekzakte. Ndërsa në
aspektin shpirtëror, ai është një besimtar i mirë dhe respektues e mbartës i
vlerave. Me anë të këtij libri Mehmet Akif Ersoji i paraqet lexuesit të riun e
tij ideal, i cili është fizikisht i fuqishëm, zotërues i zhvillimeve më të
fundit të shkencës, por edhe praktikues fetar e mbartës i vlerave pozitive për
shoqërinë. Në realitet Asimi është vetë dëshira e Mehmet Akif Ersojit për
rininë e shoqërisë në të cilën ai jetoi dhe dha kontributin e tij. Në fakt ky shembull
e shpjegon më së miri edhe thënien e tij që shembull duhet të jetë Kur’ani, por
ai duhet transmetuar tek të tjerët me gjuhën e kohës apo rrethanave në të cilën
ndodhet individi.
Në një këndvështrim më të gjerë mund të thuhet që mendimi i
Akifit nuk është unik. Ai është formuar në raport me gjendjen politike,
ekonomike e kulturore të qytetërimit të cilit i përkiste. Ashtu si ka njerëz,
të cilët kanë ndjenja e mendime të përbashkëta edhe qytetërimet mbartin të
njëjtat elemente. Në këtë kontekst është normale që Akifi dhe misioni e
shkrimet e tij, të kenë “shokë të tjerë” në Turqi, Lindje të Mesme apo në botën
Arabe. Muhammed Abduh, Xhemaleddin Afgani, Musa Xharullah dhe Reshid Riza, janë
disa nga këta dijetarë, me të cilët Akifi tregon ngjashmëri në mendimet dhe
shkrimet e tij.[22] Nga studimet e bëra vihen re paralelizma të mëdha mes
shkrimeve të Mehmet Akif Ersojit me ata të dijetarit dhe aktivistit të madh
Muhammed Ikbal. Që të dy mbartin të njëjtat brenga, të njëjtat ideale e mendime
dhe recetat që i japin shoqërisë janë të ngjashme.[23] Brenga e tyre nuk kishte
lidhje me një grup, shoqëri apo komb. Ata i shihnin dhe i trajtonin çështjet në
prizmin e qytetërimit. Këtë aspekt e shohim qartë në Safahatin e Akifit, ku ai
shkruan për problemet e shoqërisë duke filluar nga Lindja e largët, deri në
Ballkanin e Andaluzinë mesdhetare. Akifi në Turqi e Ikbali në Indi përjetonin
me zemra të plagosura gjendjen e vështirë në të cilën gjendeshin vendet e tyre.
Ata ishin dy bilbilë, që vajtonin fatin e dhimbshëm të popujve të tyre. Përveç
të qënurit aktiv në jetën sociale, ata të dy e dhanë luftën e tyre me poezitë e
shkrimet që ata nxorën, tematika e të cilave ishin rrugëzgjidhjet për problemet
e shoqërisë pjesë e së cilës ishin.
Nuk ka dyshim, që boshti i mendimit të tij është
këndvështrimi Islam i sistemit të mendimit në tërësi. Mehmet Akif Ersoj është
njëri ndër figurat më kryesore të mendimit Islam në fillimet e shekullit të XX.
në Turqi. Për këtë arsye Mehmet Akif Ersoji është konsideruar si figurë model
në zhvillimin e mendimit dhe ideologjisë Islame të kohëve moderne. Në citatin e
mësipërm, në të cilin është përmbledhur e gjithë filozofia e Mehmet Akif
Ersojit, janë dy pika kryesore që për Akifin janë gurë kilometrikë në zgjidhjen
e problemeve në të cilat gjendej qytetërimi të cilit i përkiste. Pika e parë
konsiston në aspektin që për zgjidhjen e problemeve dhe dobësive që tregonte
shteti e shoqëria osmane ekzistonte vetëm një recetë shërimi, i cili ishte
Kur’ani. Pra ideologët, administrata, qeverisësit dhe kasta udhërrëfyese e
shoqërisë osmane, duhet të mbështeteshin tek principet Kur’anore për të dalë
nga gjendja e mjerueshme në të cilën gjendej perandoria. Ndërsa pika e dytë
konsistonte në aplikimin e këtyre principeve në përputhje me gjuhën, metodat
dhe nevojat e kohës.
e. Përfundim
Si përfundim mund të themi që, kombi shqiptar përgjatë
shekujve i ka dhënë shumë bij njerëzimit. Është e vërtetë që ne si komb nuk i
kemi dhënë një qytetërim njerëzimit, por bijtë e këtij kombi kanë shkëlqyer në
përparimin e njerëzimit. Shqiptarët kanë dhënë kontribute të mëdha si
perandorive të qytetërimit perëndimor, ashtu dhe atyre lindore. Njëri ndër këta
njerëz të mëdhenj që i kanë shërbyer njerëzimit, pa dyshim është dhe Mehmet
Akif Ersoj. Ky njeri vlerash me origjinë nga fshati Shushicë i Pejës, është
shkruesi i himnin të flamurit turk, por dhe njëri ndër mendimtarët dhe
aktivistët më të mëdhenj turq të shekullit të kaluar.
Mehmet Akifi na del përpara, si një njeri idealist, si në
mendime, ashtu edhe në shkrimet dhe veprimtarinë e tij. I gjendur përballë
vështirësive të mëdha në të cilat po kalonte qytetërimi të cilit i përkiste por
dhe e gjithë bota, ai e ndiente shumë thellë hidhërimin dhe dhimbjen e
shkaktuar në shoqëri. Si një idealist që ishte, Mehmet Akif Ersoji ka kontribuar
fizikisht, shpirtërisht e materialisht në plotësimin e idealeve të tij dhe
orientimin e shoqërisë drejt vlerave njerëzore. Ai është një bilbil që vajton
dhimbjen që ndiente shoqëria të cilës i përkiste. Dy nga shtatë librat që
formojnë librin e tij Safahatin, i janë dedikuar veçanërisht luftës ballkanike
në të cilën humbën jetën me miliona njerëz të pafajshëm, u shkatërrua e u
varfërua i gjithë gadishulli ballkanik. Ai ndien dhimbje e vuajtje për
problemet në të cilat gjenden bashkëkombësit e tij, aspekt të cilin e shpreh në
poezi të ndryshme kushtuar Kosovës. Problemet e ndarjes së Shqipërisë e trojeve
shqiptare dhe sulmet që iu bëheshin këtyre trojeve, zënë një vend të veçantë në
botën e tij shpirtërore dhe pasqyrohen gjithashtu edhe në veprën e tij.
Për fat të mirë sot vepra e tij Safahati gjendet e përkthyer
dhe në gjuhën e origjinës së Akifit, pra në shqip. Duhet falenderuar
përkthyesit por duhet inkurajuar dhe lexuesi ta lexojë vetë Mehmet Akif
Ersojin. Rreth tij janë shkruar shumë, por mes tyre ia vlen të theksohen disa
më kryesoret. Një ndër punimet më kryesore rreth Mehmet Akif Ersojit është
libri Mehmet Akif Hayatı, Eserleri ve Yetmiş Muharririn Yazıları i botuar në
Stamboll në dy vëllime i vitit 1939 ku kanë kontribuar dijetarët e intelektualët
më të mëdhenj turq të shekullit XX. Në të vërtetë vetëm ky punim është mëse i
mjaftueshëm për të treguar figurën shumë-dimensionale dhe karakterin e mendimin
e Mehmet Akif Ersojit. Në Turqi çdo vit organizohen konferenca, panele
shkencore, sipoziume e mbrëmje letrare në nder të kësaj figure të madhe. Dhe
nëse në Turqi rreth tij janë shkruaj mbi dyqind libra e me mijëra ese për fat
të keq në Shqipëri ai nuk njihet shumë. Por edhe pse kanë kaluar mbi njëqind
vjet nga shkrimet e tij, vërejmë që tematika dhe problemet e trajtuara në ata
shkrime, janë shumë koherente me problemet e ditëve të sotme në këtë gjeografi.
Kjo tregon madhështinë e Mehmet Akifit, por edhe nevojën e hulumtimit të
mëtejshëm e të vazhdueshëm të veprave të tij.
Referenca
Ayçil, Ali, “Dördüncü Kitap (Fatih Kürsüsünde) İçin Dolaylı
Bir Şerh”, Karakter Abidesi ve BirÇığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı, Hece
Dergisi, Sy. 133, Ankara 2008.
Çağın, Sabahattin, “Akifin Kişiliğine Dair”, Karakter
Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133,
Ankara 2008.
Çantay, Hasan Basri, “Anılarda Akif”, Karakter Abidesi ve
Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133, Ankara 2008.
Erol, Murat, “Sath-ı Vatan ya da Mehmet Akıf Ersoy’un
Makaleleri”, Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı,
Hece Dergisi, Sy. 133, Ankara 2008.
Ersoj, Mehmet Akif, Fletët, Përkth. Mithat Hoxha, Logos-A,
Shkup 2006.
Ersoy, Mehmet Akif, Safahat, AkvaryumYayınevi, İstanbul
2006.
Hece Dergisi, Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet
Akif Özel Sayısı, Sy. 133, Ankara 2008.
Kara, Mustafa, İstiklalimizin Bülbülü Mehmet Akif Ersoy,
Özal Matbaası, İstanbul 2012.
Okay, Orhan, “Mehmet Akif’in Karakteri ve Sanatı”, Karakter
Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133,
Ankara 2008.
Okay, M. Orhan, Düzdağ, M. Ertuğrul, “Mehmet Akif Ersoy
Maddesi”, TDV Islam Ansiklopedisi, C. XXVIII, Ankara.
Özalp, N. Ahmet, Said Halim Paşa: Tüm Eserleri, Anka
Yayınları.
Özdenören, Rasim, “Müslüman Bir Düşünür Olarak Mehmet
Akif’in Çelişkileri”, Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel
Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133, Ankara 2008.
Şahin, Mustafa, “Mehmet Akif/ Muhammed İkbal Ümmet-i
Muhammedin Mahzun İkizleri”, Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif
Özel Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133, Ankara 2008.
Taşdelen, Vefa, “Safahat’ın Eğitim İmaları”, Karakter
Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133,
Ankara 2008.
[1] Ersoy, Mehmet Akif, Safahat, AkvaryumYayınevi, İstanbul
2006, s. XIII; Për të dhëna më të detajueshme rreth jetës, shkrimeve dhe
veprimtarisë së Mehmet Akif Ersojit shiko dhe përkthimin Shqip të Safahatit:
Ersoj, Mehmet Akif, Fletët, Përkth. Mithat Hoxha, Logos-A, Shkup 2006:66.
[2] Çantay, Hasan Basri, “Anılarda Akif”, Karakter Abidesi
ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133, Ankara
2008:541.
[3] Për të dhëna më të detajuara rreth jetës së Mehmet
Akifit shiko: Kara, Mustafa, İstiklalimizin Bülbülü Mehmet Akif Ersoy, Özal
Matbaası, İstanbul 2012:11-39.
[4] Okay, M. Orhan, Düzdağ, M. Ertuğrul, “Mehmet Akif Ersoy
Maddesi”, TDV Islam Ansiklopedisi, C. XXVIII, Ankara, s. 433.
[5] Çantay, s. 527-528.
[6] Özalp, N. Ahmet, Said Halim Paşa: Tüm Eserleri, Anka
Yay., s. 7.
[7] Çağın, Sabahattin, “Akifin Kişiliğine Dair”, Karakter
Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133,
Ankara 2008:618.
[8] Okay, Düzdağ, s. 433.
[9] Hece Dergisi, Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak
Mehmet Akif Özel Sayısı, Sy. 133, Ankara 2008:4.
[10] Erol, Murat, “Sath-ı Vatan ya da Mehmet Akıf Ersoy’un
Makaleleri”, Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı,
Hece Dergisi, Sy. 133, Ankara 2008:182.
[11] Okay, Düzdağ, s. 436.
[12] Për të dhëna me të detajueshme rreth tematikës së
shkrimit të Mehmet Akif Ersojit shiko: Erol, s. 183-194; Gjithashtu për
bibliografinë e shkrimeve, përkthimeve shiko: Kara, s. 41.
[13] Taşdelen, s. 149.
[14] Okay, Orhan, “Mehmet Akif’in Karakteri ve Sanatı”,
Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı, Hece Dergisi,
Sy. 133, Ankara 2008:9.
[15] Ayçil, Ali, “Dördüncü Kitap (Fatih Kürsüsünde) İçin
Dolaylı Bir Şerh”, Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel
Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133, Ankara 2008:288.
[16] Okay, Düzdağ, s. 436.
[17] Taşdelen, Vefa, “Safahat’ın Eğitim İmaları”, Karakter
Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133,
Ankara 2008:149.
[18] Ersoj, f. 281.
[19] Ersoj, f. 284.
[20] Okay, Düzdağ, s. 434.
[21] Erol, s. 184.
[22] Özdenören, Rasim, “Müslüman Bir Düşünür Olarak Mehmet
Akif’in Çelişkileri”, Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif Özel
Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133, Ankara 2008:73.
[23] Şahin, Mustafa, “Mehmet Akif/ Muhammed İkbal Ümmet-i
Muhammedin Mahzun İkizleri”, Karakter Abidesi ve Bir Çığlık Olarak Mehmet Akif
Özel Sayısı, Hece Dergisi, Sy. 133, Ankara 2008:56.
Marre nga: Zani i Nalt
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder